Pacjent, który został pokrzywdzony działaniem lub zaniechaniem pracowników służby medycznej może zgłaszać swoje roszczenia w różnych postępowaniach. Badanie i rozstrzyganie takich spraw może odbyć się w postępowaniu karnym, cywilnym i odpowiedzialności zawodowej. Jakie roszczenia pacjenta w sprawach o błąd medyczny mogą być dochodzone w postępowaniu cywilnym?
Roszczenia pacjenta
Każde z postępowań, w którym pacjent może zgłaszać fakt pokrzywdzenia go w placówce medycznej, lub przez konkretnego lekarza jest inne i zmierza do osiągnięcia różnych celów – od ukarania sprawcy, do uzyskania finansowej rekompensaty szkody i krzywdy.
W postępowaniu cywilnym pacjent może domagać się:
- odszkodowania
- zadośćuczynienia
- renty
Odszkodowanie
Podstawowym roszczeniem pacjenta jest żądanie zapłaty odszkodowania. Kwota odszkodowania odzwierciedla wielkość wyrządzonej pacjentowi szkody.
Wysokość żądanej kwoty powinna być dokładnie wyliczona, a pacjent powinien przedłożyć w sądzie stosowne dowody.
W ramach tej kwoty mogą zostać ujęte koszty:
- leczenia, także tego planowanego na przyszłość – chodzi o szeroko rozumiane koszty diagnozy, terapii, a nawet rehabilitacji
- pobytu w szpitalu
- opieki i pomocy osób trzecich (ale też jeśli opiekę świadczą członkowie rodziny)
- transportu do i z placówek medycznych, lekarzy, ośrodków rehabilitacji i in.
- zakupu leków, specjalnych środków przeznaczenia spożywczego, czy też sprzętu i akcesoriów medycznych (protez, aparatów i in.)
- przyuczenia do nowego zawodu
- utracone zarobki i in.
Zadośćuczynienie
Poza kwotą odszkodowania, pacjent może dochodzić zapłaty zadośćuczynienia za krzywdę. Krzywda potocznie oznacza szkodę niematerialną, czyli odnoszącą się najczęściej do sfery psychicznej pacjenta, jego odczuć, problemów natury emocjonalnej i in. Kwota zadośćuczynienia powinna odzwierciedlać stopień cierpień pacjenta i jej ramy nie są w żaden sposób zakreślone. Jednak pomimo, że wymiar zadośćuczynienia pacjent określa w oparciu o swoją ocenę, to podlega obiektywnej ocenie sądu decydującego ostatecznie o zasądzanej kwocie.
Na wysokość kwoty zadośćuczynienia mogą mieć wpływ:
- rodzaj, rozmiar, nasilenie i czas trwania cierpień pacjenta
- wiek poszkodowanego i jego szanse i widoki na przyszłość, w tym konieczność zmiany zawodu, przyuczenia do innego zawodu
- nieodwracalność uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, w tym kalectwo i jego stopień oraz ewentualna niezdolność do pracy
- poczucie nieprzydatności społecznej
- bezradność życiowa
- oszpecenie i in.
Kwota zadośćuczynienia powinna uwzględniać wszystkie cierpienia pacjenta.
Renta
Kolejnym świadczeniem, które poszkodowany pacjent może uzyskać jest renta.
Renta może być zasądzona jeśli:
- pacjent całkowicie lub częściowo utracił zdolność do pracy – co do zasady, wysokość renty powinna odpowiadać różnica między dochodami, które osiągałby pacjent gdyby nie doznał uszczerbku, a tymi które pacjent jest w stanie uzyskać
- zwiększyły się potrzeby pacjenta – wysokość renty powinna odzwierciedlać te zwiększone potrzeby, a tym samym umożliwiać ich zaspokajanie
- zmniejszyły się widoki powodzenia na przyszłość.
Wysokość żądanych przez pacjenta kwot wpływa na koszty postępowania, dlatego pacjent powinien przemyśleć dokładnie kwestię wysokości kwot, a także zastanowić się czy jest w stanie przedstawić odpowiednie dowody w tym zakresie.